2020 ble et rekordår for FINN MC, i likhet med andre markeder som båt og caravan. FINN MC har hatt en solid trafikkøkning og høy interesse både for nye og brukte objekter, men så ble 2020 også et ganske annerledes år. For mange ble det mulig å realisere MC-kjøp, noe mange nok hadde måttet vente med i normale tider hvor vi hadde kunnet bruke sparepengene på utenlandsferie. Fjorårets nydelige sommer har gitt mange nye MC-eiere minner fra idylliske norske landeveier.
2020 ble et rekordår for FINN MC
2020 ble et godt år for fritidsmarkedene på FINN motor, og MC var intet unntak. Mange ville bruke fritiden på to hjul, og med god tilrettelegging hos forhandlerne ble fjoråret et sterkt år for FINN MC.
— At vi har en økning på over ni prosent når tallene måles i titalls millioner, er veldig gøy, forteller en fornøyd Lars Erik Aas, MC-ansvarlig i FINN motor. — Det sier noe om interessen for MC i Norge. Og ikke minst at all denne trafikken faktisk genererer til business og interaksjoner mellom selgere og kjøpere. Nærmere en million henvendelser viser at markedsplassen vår fungerer godt, og gir verdi for for både selgere og potensielle kjøpere. Det er inspirerende, og samtidig gir det lyst og motivasjon til å jobbe videre med plattformen for å ytterligere forbedre tjenestene og opplevelsen.
— Når man tenker på en markedsplass for MC-markedet i Norge, så er jo over 4,2 millioner besøk på en måned egentlig helt vanvittig, sier Aas. — At mai 2020 foreløpig er tidenes sterkeste måned, er kanskje ikke så rart. Etter nedstengningen i mars, og et påfølgende hytteforbud med en hverdag fullstendig snudd på hodet, så var det nok veldig som ville utforske mulighetene for sin første MC.
Den første måneden på FINN MC i 2021 har startet ørlite grann bak 2020 når vi ser på trafikk til annonsesidene og besøk på annonsene. Dette skyldes nok i hovedsak en veldig kald januar, i tillegg til strenge smitteverntiltak i noen områder. Samtidig er det optimisme i MC-bransjen om at 2021 skal bli et positivt år — faktisk er en liten bekymring om produsentene klarer å skaffe nok nye sykler i 2021.
Tilrettelegger for salget
Olaf Olstad, leder for Norsk MC-forhandler Forening, melder om en solid økning på over syv prosent i salg av nye tunge motorsykler i Norge i 2020.
— Dette er jo gledelig, men samtidig er ettermarked og salg av utstyr for MC-bransjen et svært viktig inntektsgrunnlag. Strenge smitteverntiltak og naturligvis en viss utrygghet fra kunder, har gjort det utfordrende for forhandlere.
Totalt sett har salg av både brukte og nye sykler økt i 2020. Noen forhandlere har hatt et godt år bak seg, mens andre har hatt større utfordringer. I tillegg er det forskjeller mellom størrelse på forhandlere og geografisk lokasjon. Mange har vært flinke til å snu seg rundt for å tilpasse seg nye smittevernregler. De har innført tiltak og funnet gode løsninger som har gitt kunder mulighet til å se og prøve både sykler og utstyr.
Daglig leder hos Yamaha Vinterbro, Anne-Mette Grelland, forteller om et godt år i 2020. De tilbyr videovisning via FaceTime, slik at kunder som ønsker det kan besiktige sykler uten risiko for smitte, eller uten å måtte reise langt. I tillegg har forhandleren for første gang på mange år økt markedsandeler med Yamaha i sitt distrikt, noe Grelland naturligvis er fornøyd med.
— Det er i grunn ikke overraskende at ATV er det mest brukte søkeordet. Dette har det gjort i noen år nå, og vi vet at ATV er populært. Den sterke veksten i nysalg gjenspeiler interesse for ATV på FINN, avslutter Aas.