– Fra midten av mars i fjor ble jo alt snudd på hodet, og besøkstrafikken vår falt dramatisk nesten over natten. Været, og når påsken inntreffer, påvirker også trafikken vår en del, sier Lars Erik Aas, MC-ansvarlig hos FINN motor.
– Det tok seg heldigvis raskt opp igjen da mange skjønte at man kunne realisere drømmen om MC og utnytte norgesferien på to hjul!
I april hadde FINN MC nemlig trafikkrekord med 4 207 040 besøkende. Dette viser at interessen definitivt er tilstede, påpeker Aas. I tillegg ser han en vekst i annonsevolumet så langt i år.
– Andelen privatannonser dominerer med over 70 % nå. Dette kan være en gylden mulighet for forhandlere til å gå inn for salg ved innbytte av brukte sykler, sier han.
Leveranseutfordringer bekymrer bransjen
Fra nyttår og frem til 15. april var det 1966 nye, førstegangsregistrerte tunge motorsykler i Norge, en økning på hele 30 % sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall fra OFV. Samtidig er det stor bekymring hos forhandlere om produsenter og leverandører klarer å levere i henhold til etterspørselen.
– Dette er dessverre en slags følgefeil som vi må leve med en stund til, og en flaskehals som er et resultat av Evergreen-situasjonen i Suezkanalen tidligere i år, sier Aas.
Et av tipsene fra Aas er at forhandlere bør fokusere på varer og sykler de allerede har i butikk, i stedet for å gå inn for salg på spesifikke modeller hvor leveringstiden er usikker.
– Det er vinn-vinn da forhandlerne får ut varer fort, og nye MC-kunder slipper å vente på sykler ingen aner når kommer, sier Aas.
Håper fint vær vil gi positive ringvirkninger
Totalt sett har det vært en økning hos FINN MC, også i antall henvendelser mellom selger og kjøper. Mars hadde en solid økning mot fjoråret på 14 %. Rundt påske viser tallene en liten tilbakegang på noen få prosentpoeng sammenlignet med fjoråret.
– Vi satser på at det snur nå etter pinse, kanskje med et lite dytt i riktig retning fra finere vær, sier Aas.
Som vanlig troner «ATV» øverst som søkeord, etterfulgt av «UTV», «moped» og «mopedbil».
– Det som er interessant er at antall søk på våre topp 10 søkeord har gått signifikant opp over hele linja. Folk vet hva de er på jakt etter, og hva de skal søke på. Vi kan kanskje anta at kjøperne er mer bevisst, målrettet og informert i orienteringsfasen enn tidligere. Det er et godt tegn, da blir ofte handelen smidigere, sier Aas.