FINN Driv 2022 00 00 55 02 Still008

Driv Bilarena 2022 – endelig kunne vi samle bransjen igjen

31. august samlet vi flere hundre kunder fra bilbransjen på Driv Bilarena. På menyen var det foredrag om Kinas elbilmarked, merkevarebygging, generasjon Z, digitalt bilsalg og Formel 1. Vi har samlet høydepunktene for deg!

Endelig kunne vi igjen invitere til vårt største kundeevent for bilbransjen. Fra en nærmest fullsatt hovedsal på Latter i Oslo gikk årets utgave av Driv Bilarena av stabelen, og via livestream kunne også flere hundre kunder følge dagen digitalt. Det var en meget fornøyd kommersiell direktør i FINN, Ruben Søgaard, som kunne ønske deltakerne velkommen til en dag med mange spennende foredrag på menyen. Årets konferansier var Eirik Norman Hansen, futurist og anerkjent foredragsholder. Han innledet med å poengtere hvordan endring noen ganger kan gjøre litt vondt, men at det er nødvendig for å henge med på dagens teknologiske utvikling.

Les sammendrag av alle foredragene under videoen.

Her er høydepunktene fra Driv Bilarena 2022

RSA om verdens største elbilmarked

Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA, var førstemann ut på scenen av foredragsholderne. RSA har i snart 30 år vært importør for Suzuki, og siden den gang har selskapet vokst frem til å bli en komplett billeverandør til forhandlere og sluttkunder i Norden. Siden 2007 har RSA også vært importør for pickup-er fra Isuzu, fra Maxus siden 2019, og fra BYD siden 2020. På Driv skulle han gi oss et nærmere innblikk i verdens største elbilmarked; Kina. Med over 200 bilmerker og totalt 28 millioner biler, kan man trygt si at landet ligger i verdenstoppen når det kommer til bilsalg. Ett års salg i Kina tilsvarer omtrent 140 års salg i Norge, kunne Dunvold melde. Salget av kinesiske merker er allerede godt i gang i Norge, men det er viktig å velge de riktige.

– Det finnes mange kinesiske merker, og her har bilbransjen et stort ansvar for hva som faktisk kommer inn i markedet. Bilene skal leve lenge, og vi må vurdere dem nøye ut fra blant annet garantier, delelager og reparasjon. Forhandlere må kunne dekke behov som dette for å sikre at bilene kan kjøre på veien i 20 år.

Han trakk også frem endringer i distribusjonsordningene som beveger seg mer mot salg direkte fra fabrikk til sluttkunde. Dette gir færre forhandlere, eiere av forhandlere, utsalgssteder og agenter, og fabrikker som ønsker å ta en større del av kaka. Dunvold mener at nye merker kan være litt av redningen for også bruktbilforhandlere, men at det handler om å velge de rette:

– Når det finnes så mange merker å velge mellom i markedet, så kommer ikke kundene til deg hvis ikke produktet er godt.

Hva kjennetegner neste generasjons bilkjøpere?

Fra markedsanalysebyrået Opinion, skulle Vilde Vågsland fortelle siste nytt om generasjon Z. Hun er ansvarlig for deres studie, UNG2022, som gjøres blant unge i alderen 15–25 år. Hun presenterte blant annet disse funnene:

  • 7 av 10 bruker bil som sjåfør månedlig.

  • Drivstoffpriser er det som påvirker bruken deres mest. 3 av 10 har redusert bruken som følge av dette.

  • Mer enn 10 % sier at de tenker å bruke bildelingstjenester i større grad enn de har gjort tidligere.

  • 6 av 10 mener det er helt usannsynlig at de kommer til å kjøpe bil i løpet av de kommende 12 månedene.

Hun kunne også fortelle at denne generasjonen er opptatt av en karriere hvor de kan jobbe med egne interesser, og pekte på hvordan særlig influencere viser at det er mulig å ha et yrke som lar deg kombinere jobb med det du brenner for.

– I studien var det kun 14 prosent som svarte at de var interessert i bil, mens når vi ser på kun guttene i målgruppen svarte én av fire at de hadde bil som interesse.

Generelt sett er et godt sosialt miljø viktigere enn noen gang når det gjelder jobb og karriere, særlig for jenter i alderen 20–25 år. Mange i denne generasjonen er opptatt av å ta en utdanning hvor det er enkelt å få jobb, og at man kan bruke kompetansen i ulike jobber dersom man skulle risikere å miste jobben.

5 grunner til hvorfor man skal satse på sterke merkevarer

Nestemann på scenen var Lars Olsen, professor i markedsføring på BI. Han pekte på at det for mange kan virke tidkrevende å gjøre research for å finne ny bil, så man ender opp med å kjøpe det merket man har fra før. Olsen hadde derfor en klar oppfordring til bilbransjen:

– Dere må gjøre det enkelt for kundene å ta et valg. Merkevarebygging handler om to ting. Nummer én er å forenkle informasjonsbehandling, altså gjøre det enkelt å ta raske beslutninger. Nummer to er å klare og vise kunden hvordan bilen reduserer en form for risiko. Fordi folk er risikoaverse og er villige til å betale mer for å redusere risiko!

Professoren kom også med fem grunner til hvorfor man skal satse på merkevarer:

  1. Sterke merkevarer har større aksept for å bruke mer tid på å omstille seg. Folk har rett og slett større tålmodighet for sterke merkevarer.

  2. De har større konkurransekraft i møte med konkurrenter. Etablerte merker har høyere mental tilgjengeliget og lavere risiko. Alle tenker jo på Volvo hvis man spør om hvilket merke som er det tryggeste.

  3. Sterke merkevarer har større aksept for endringer. De har høyere troverdighet og tillit.

  4. Sterke merkevarer har (som regel) bedre posisjon. De oppfattes som relevante og differensierte for viktige kundesegmenter.

  5. Sterke merkevarer treffer (som regel) bedre på kundens behov med modellporteføljene. Man treffer flere relevante kundegrupper med sine tilbud.

– 90 års forskning på merkevarer har vist at sterke merkevarer kan ta høyere prismarginer, de har mer tilfredse og lojale kunder, og de vokser både mer og raskere.

Saken fortsetter under bildegalleriet.

Digitale markedsplasser – fremtidens bilforhandlere?

Jonathan Turpin hadde tatt turen fra England for å fortelle hvordan bilmarkedet og forhandlermodellen vil endre seg med tiden som kommer. Han jobber i AIM Group som er spesialister på digitale markedsplasser, blant annet innen bilsalg.

– En hittil silobasert bransje er nå i endring, og vi ser en stadig økende “direct to consumer”-modell. Tesla er et godt eksempel på hvordan en bilprodusent kan være like effektive som en tradisjonell forhandler, men med langt lavere kostnader. Vi tror at agentmodellen vil bli den dominerende modellen for bilsalg i Europa innen fire år.

Som eksempler på digitale bruktbilforhandlere trakk han frem blant annet Autohero, og Carvana som leverer ut bilene sine via salgsautomater – litt større utgaver av klassiske brusautomater. For vi kommer ikke unna at dagens bilkjøpere ønsker å handle digitalt, noe han støttet opp med resultater fra AutoTraders rapport fra 2021:

  • 55 % av bilkjøperne vil vurdere å handle digitalt

  • 60 % kunne tenke seg å betale depositum digitalt

  • 80 % ønsker å gjøre innbytte-beregning digitalt

  • 70 % ønsker å motta finansieringstilbud digitalt før man besøker forhandler

  • 32 % svarte at hjemlevering var ønskelig

– Det handler om å gjøre kjøpsopplevelsen brukervennlig og enkel for kundene, slik at de kan ta et valg med få klikk. Digitale markedsplasser vil bli brukt i økende grad fordi folk ønsker maksimalt utvalg av biler og finansieringsmuligheter, og transparente priser.

Dette kan bilbransjen lære av verdens mest populære motorsport

Dagens siste foredrag ble holdt av Atle Gulbrandsen. Som Formel 1-kommentator på Viaplay har han nok blitt mer kjent for nordmenn enn tidligere, for sporten har faktisk tidoblet seertallene de siste årene. Netflix-serien “Drive to survive” har skapt en voldsom interesse for Formel 1, og interessen har vokst mer i Norge enn i de fleste andre land. Gulbrandsen fortalte om en fascinerende sport med store finansielle krefter og enorme støtteapparater med flere hundre mennesker som står bak de tittelvinnende sjåførene og lagene.

– Hvis bilbransjen skal lære noe av Formel 1 så er det å hele tiden være kreative; finn nye løsninger og gjør ting som ingen andre har tenkt på før. Og kjenn folka dine. Michael Schumacher bygget et team med folk som han kjent ut og inn – han visste til og med hva ektefellene til kollegaene het – og sammen gjorde de Ferrari til et vinnerteam.

Å være tålmodig kan også lønne seg, noe McLaren ikke klarte da de skrotet Honda som motorleverandør etter kort tid. I dag leverer Honda de beste motorene i Formel 1, men til Red Bull, som nå har ligget i toppen flere år.

– Og sist, men ikke minst: feire suksessene dere! Ha det gøy og skap stolthet blant de ansatte, avsluttet Gulbrandsen.

Vi i FINN motor takker alle våre kunder som var med på å gjøre Driv Bilarena til en kjempesuksess. Send oss gjerne tips eller ønsker om tema for neste års arrangement til events@finn.no. Vi gleder oss til å se dere igjen i 2023 – tusen takk for i år!