Før påske kunne vi midlertidig friskmelde markedet for bobil og campingvogn på FINN etter en periode med negativ koronaeffekt. Det var derfor svært spennende å se hvordan årets påske ville bli for segmentet caravan på FINN.
- Vi så tidlig tendenser til at båtmarkedet lå an til å komme svært godt ut av situasjonen, og håpet naturligvis det samme ville gjelde for caravan, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler i FINN motor. - Påsken ble svært god for FINN bobil som kommer særdeles godt ut av påsken, uansett hvilken vei man sammenligner. Her er det vekst både i aktivitet, besøk og unike brukere.
I 2020 så langt ligger kategorien 22 prosent foran fjoråret om man ser på trafikken på annonsene. Vi så at interessen i form av besøkende vokste med 73 prosent i påskeuken fra uken før, 27 prosent mot samme uke i 2019, og 22 prosent om man sammenligner med påskeuken 2019. Totalt sett var det nærmere 230 000 besøk i påskeuken. Trafikken økte hver dag uken gjennom, og vi passerte 40 000 daglige besøk i påskehelgen. Sammenligner man disse dagene med tilsvarende dager tidligere år, snakker vi vekst på opp mot 40 prosent, så her er det virkelig noe som begynner å skje.
Folk vil kjøpe, ikke bare se
Campingvognmarkedet har også hatt en fin utvikling og vi ser her at trafikken ligger over 12 prosent foran fjoråret i antall besøk, og det er også vekst i sidevisninger og unike brukere. I påskeuken hadde vi en vekst på 68 prosent i antall besøk fra uken før, så årets hjemmepåske kom etter all sannsynlighet campingvognselgere til gode.
- Vi ser også at antallet henvendelser til selger øker, så det er ikke bare folk som er inne og kikker. Uken etter påske hadde FINN bobil passert påskeuken i antall sendte meldinger allerede på onsdag. Så det er helt klart noe som skjer i markedet nå.
Det er en del som har kontaktet oss på FINN motor for å høre våre spådommer for fritidssegmentene på FINN dette året. Slik vi ser det, og slik situasjonen ser ut nå, ligger det an til at caravan, båt og MC er markeder som kan ende opp med å gjøre det svært skarpt. Bobil eller campingvogn er, etter vårt skjønn, ferieformer som ligger godt an hvis man ser det opp i mot hva man antar at blir tillatt i sommer. Her er jo én hypotese at dette markedet tiltrekker seg de som vanligvis ferierer et sted hvor det mest sannsynlig ikke blir mulig å reise i sommerferien i år, for eksempel Spania eller Italia.
Eksplosjon i interesse for leie
I forrige nyhetsbrev skrev vi at interessen for leie av bobil hadde økt merkbart. Når vi nå har lagt bak oss mesteparten av april, ser vi at interessen faktisk har eksplodert.
- Når vi sammenligner april 2020 mot fjoråret, ser vi en økning på formidable 276,2 prosent økning i søk etter bobil til leie! Så nå er det nok helt trygt å si at nordmenn gjør seg klare for norgesferie og at markedet er svært godt for annonsørene.
Når vi ser på topp 20-listen for søkeord innen bobil i april, har leie-relaterte ord hele fem plasseringer i listen.
Tilbyr du utstyr til caravan anbefaler vi også å legge ut dette på FINN torget. Under kan du se hva det søkes mest etter i kategorien “Caravandeler” på FINN torget akkurat nå.