– Sommeren er her, og vi går inn i en tid hvor kjøpere trenger maskiner, utstyr og redskap. Markedet har fortsatt ikke full tilgang på nye produkter, og sier at de kunne solgt mye mer om de bare hadde hatt det, sier Berg-Heggelund.
Man føler kanskje at pandemi og uro har tatt en pause her til lands; slik er det dessverre ikke alle andre steder.
– Vi har en ny nedstenging i Kina som påvirker frakt av deler til industrien sterkt, samt en krig i hjertet av Europa som setter markedet i ubalanse. Det er fortsatt mange skjær i sjøen som vil påvirke markedet her hjemme det neste året, legger Berg-Heggelund til.
Fortsatt ligger det færre annonser ute i de ulike kategoriene enn normalt, noe som naturligvis henger sammen med at det er færre solgte nye objekter og utstyr. Vi ser også at brukerne våre er mer “på jobb” og langt mer aktive enn under pandemien.
– Vi er inne i et normalår nå om vi ser på antall brukere og besøk. De siste fem ukene ligger vi ganske likt med 2021, mens vi på starten av året hadde mange flere besøkende per uke, sier Berg-Heggelund.
Legg litt kjærlighet i annonser med brukte objekter
Mangelen på nytt gir imidlertid en god anledning til å fokusere på brukte produkter og utstyr. Flesteparten av våre kunder forteller om om et tynt varelager her også, men da er det desto viktigere å få annonsert alt man har på lager for å få eksponert dette på Norges største markedsplass.
– Bruktmarkedet går veldig bra akkurat nå, sier Berg-Heggelund.
Han anbefaler alle selgere å oppdatere annonser som har ligget lenge på FINN, spesielt dersom de opplever at maskinene de har er vanskelige å selge.
– Det er mye man kan gjøre for at annonsen og produktet skal fremstå mer selgende og attraktivt! Jeg har et par tips, sier han, og lister opp:
- Ta noen nye bilder av produktet – 90 % av brukerne ser på dette først. De må være skarpe og godt belyste.
- Vurder å laste opp en videosnutt som viser objektet/produktet. Da er det lettere for kjøper å gjøre seg opp en mening om dette er noe de vil ha.
- Dra frem vaskekluten eller høytrykksspyleren! Om det som skal selges ser skittent og støvete ut, vil det påvirke hvor mange som finner maskinen eller utstyret attraktivt, noe som igjen påvirker salg.
- Ta en god gjennomgang av beskrivelsen på objektet. Kan du skrive om tittelen? Er prisen riktig? Har du noen ny informasjon siden sist som du kan oppdatere annonseteksten med?
- Republiser annonsen dersom den har ligget ute en stund!
➔ Tips: Vi har kurs som lærer deg hvordan du kan lage attraktive annonser for kjøretøy. Mye av dette kan også appliseres til nyttekjøretøy! Ta en titt på kurset her. I tillegg har vi to artikler som forklarer hvordan man kan ta gode bilder med eller uten profesjonelt kamera, og denne kan du finne her og ved å klikke her.
Forventer god trafikk ut året
Januar og februar var en all-time high med 70 % økning i besøkende til næringsmarkedet, målt opp mot 2021. De siste 3 månedene ser ut til å ha mer "normal" trafikk, slik som vi hadde i siste normalår 2019.
– Toppåret 2021 vil nok stå som det året vi hadde mest trafikk, og vi forventer at vi fremover ser mer nivåer som i 2019, sier Berg-Heggelund.
Han ønsker også å trekke frem antall unike brukere i de ulike kategoriene. I landbrukskategorien “Redskap” har vi 18 % flere unike brukere hittil i år målt mot samme periode i fjor. I kategorien “Bygg og anlegg” ser vi en økning på hele 20 %, og sist men ikke minst, en 18 % økning i antall unike brukere i kategorien “Lastebil og henger”.
– Det er mange flere som er ute etter utstyr og maskiner i år sammenlignet med fjoråret. Januar, februar og mars hadde en voldsom økning, mens vi nå som sagt ser noe nedgang mot toppåret 2021, sier Berg-Heggelund.
– Avslutningsvis har vi lagt bak oss en kjempebra januar, februar og mars måned, med sterk vekst i både trafikk og antall unike brukere. Jeg er strålende fornøyd med rundt 20 prosent vekst fra fjoråret i trafikk, og vi forventer at dette holder seg godt ut året, sier Berg-Heggelund.