Foto: Yaorusheng / Moment / Getty Images
Foto: Yaorusheng / Moment / Getty Images

Bilmarkedet hittil i 2023

Vi velger rimeligere biler og eldre brukte objekter, antageligvis fordi vi ønsker å unngå større lån, og eventuelt senke lånebeløpet. Det er driv i nybilsalget, men vi ser at enkelte aktører markerer seg med prisreduksjoner og/eller kundefordeler for å ta markedsandeler.

Som flere i bransjen har fått med seg, er det en nedgang i antall nye biler som registreres. Statistikk fra OFV viser at nedgangen av førstegangsregistrerte personbiler ligger på -2,8 %. Dette høres kanskje ikke så ille ut, men ser vi på andelen bilmerker, står Tesla alene for 22,7 % av alle førstegangsregistrerte personbiler så langt i år. Tesla Model Y isolert sett står for hele 20,6 % av bilmodeller som er førstegangsregistrert.

– Når det kommer til antallet brukte biler som markedsføres og bytter eiere, er markedet bemerkelsesverdig stabilt. Akkumulert sett ligger eierskiftene på samme nivå som i fjor (OFV). I samme periode hadde FINN en oppgang på 5 % på markedsførte, unike biler, sier Terje Dahlgren, Forretningsutvikler og bilekspert hos FINN motor.

Selv om antallet biler som omsettes via FINN er stabilt høyt, og den store etterspørselen etter brukte biler fortsetter, opplever vi at det er endringer i etterspørselen. Vi har nå hatt en periode med introduksjoner av store og dyre elbiler i markedet. Med fordelaktige skatt- og avgiftsordninger, har mange gått til anskaffelse av disse bilene. Vi forstår at mange har gått til innkjøp med lite egenkapital og med fordelaktige renter. Inflasjon, kombinert med økte renter og lavere kjøpekraft, resulterer i at mange av disse dyrere bilene har fått en forlenget publiseringstid på FINN.

Vi ser også at etterspørselen har endret seg når det kommer til nye og eldre biler. Historisk sett tar det kortere tid å selge en eldre bil enn en som er nesten ny på FINN. Ser vi på de tre siste månedene er publiseringstiden (antall markedsføringsdager før en bil markeres solgt eller avpubliseres) på 41 dager for biler nyere enn 5 år.

– Biler eldre enn 5 år har en publiseringstid på kun 21 dager. Det er ikke mange måneder man skal gå tilbake hvor denne forskjellen var betydelig mindre. Median publiseringstid for alle biler samlet er 31 dager, sier Dahlgren.

Det er elbilene som viser den aller største endringen i publiseringstid. I Q3 i fjor var publiseringstiden for elbiler kun 12 dager.

– I dag er den 46 dager og økende. Medianprisen for elbiler var i Q3 i fjor 399 000 NOK, men har det siste året sunket til 338 000 NOK. Denne trenden startet etter at Tesla satte ned sine priser 13. januar. Flere produsenter har fulgt etter med prisreduksjoner og dette påvirker hele elbilmarkedet, også brukt, sier Dahlgren.

Dieselbiler har gjennom flere tiår vært Norges mest omsatte drivlinje, og denne trenden fortsetter. Siden det knapt kommer nye diesel- og bensinbiler til markedet, holder prisene seg utrolig godt, og det er disse bilene som selges raskest. Medianprisen for en dieselbil i Q3 i fjor var 186 000 NOK. I år er medianen 185 000 NOK. Publiseringstider og markedsandeler for drivlinjene de tre siste månedene ser slik ut:

  • Publtid og markedsandeler PØS motor september 2023

– For å oppsummere dagens situasjon for bilmarkedet, fortsetter den store etterspørselen etter brukte biler. Folk skal fremdeles på jobb, gjøre innkjøp og reise til hytta. Bil må man altså ha, men indikasjonene vi får er at folk velger rimeligere biler og eldre brukte objekter med en antakelse om at man ønsker å unngå større lån, eventuelt senke lånebeløpet, sier Dahlgren.

Det er driv i nybilsalget, men vi ser at enkelte aktører markerer seg med prisreduksjoner og/eller kundefordeler for å ta markedsandeler. Merkelojaliteten er fremdeles tilstedeværende, men prisene er i større grad blitt utslagsgivende. Bilprodusentene øker innsatsen for å bedre effektiviteten i produksjonslinjene slik at de kan være konkurransedyktige. Man kan anta at økt konkurranse sammen med økt tilbud fortsetter å legge press på nybilprisene.