På vegne av Schibsted utførte Norstat en undersøkelse nå i høst, med hensikt å kartlegge nordmenns vaner og behov knyttet til privatøkonomi. 22. september holdt vi et webinar der vi presenterte funn fra Bankundersøkelsen 2020 — du kan se hele presentasjonen nederst i artikkelen.
Nøkkelfunn fra Bankundersøkelsen 2020
Bankprodukter
Behovet for banktjenester er stort. Alle har en brukskonto, og tre av fire nordmenn har fire bankprodukter eller mer. Svært mange har også en sparekonto og minst ett kredittkort.
56 prosent har boliglån, mens 16 prosent har billån. Vi ser også at det er de som har bil- og/eller huslån, som har skadeforsikring.
I den andre enden av skalaen ser vi at bare én av fire har aksjer eller andre verdipapirer. Èn av ti sier de har et forbrukslån.
Kundeforhold
Èn av tre shopper rundt etter de beste betingelsene i stedet for å samle alle banktjenestene på ett sted.
76 prosent sier at de syns det er svært eller ganske enkelt å bytte bank.
Renter er den viktigste grunnen til at vi bytter bank.
Bankene
Det er store regionale forskjeller mellom hvilke banker som foretrekkes.
Sparebank 1 har mest vekst blant de største bankene, mens Sbanken har de mest fornøyde kundene.
Sett bort fra renten, er en brukervennlig nettbank det viktigste for kundene.
Bankens hjemmeside er den viktigste informasjonskilden.
Rådgivning
Bankansatte er generelt mest brukt for rådgivning, og det er økt etterspørsel etter uforpliktende rådgivning.
I den uforpliktende rådgivningen øker billån som emne, mens pensjonssparing og forsikring faller.
Det er en økning i andelen som vil ha samtalen på video, spesielt for de mellom 30-39 år og 50-59 år. Andelen som har hatt samtalen på bankkontoret øker.
Lån er det de fleste samtaler handler om. 25 prosent oppgir at de er villige til å betale mer for personlig rådgivning rundt lån.