Så, hva bør du fokusere på?
Vi har ofte en overordnet målsetning for de markedsføringsaktivitetene vi skal gjøre; merkevarebygging eller salgsutløsende aktiviteter. Ofte skiller vi helt på disse to, både når det gjelder bruk av mediekanaler og hvordan vi måler effekt. Studier fra Nielsen Marketing Mix viser imidlertid at du bør måle dine aktiviteter på begge to. Øker du bevisstheten og vurderingen med ett poeng, fører det til en økning på 1 % i salget og en reduksjon på 1 % på kortsiktige kostnader per anskaffelse av nye kunder.
Å måle effekten på begge målene gir deg altså dobbelt så stor mulighet til å bevise verdi og beholde salget.
Noen kanaler er bedre på å levere effekt både på merkevarebyggende og salgsutløsende mål enn andre. I studien fra Nielsen har de med utgangspunkt i sin case-database undersøkt hvor effektivt ulike kanaler kan levere på mål gjennom hele salgstrakten (du kan finne Nielsen 2022 ROI Report for Advertisers her).
Resultatene viste at digitalt display er den kanalen som gir høyest effekt gjennom trakten, hvor 62% av casene leverte over gjennomsnitt på både merkevarebyggende og salgsfremmende mål, hakket foran TV og sosiale medier, som sammen utgjorde topp 3 i denne studien.
Hvem bør du fokusere på?
Merkevarene som presterer best har flest kunder, og merker som leverer vekst over tid klarer å tilegne seg nye kunder. På tvers av alle kategorier viser studier at ca. 20 % av kundene er lojale, engasjerte brukere og står for ca. 50 % av salget. 80 % av kundene handler sjeldent. Det er enkelt å treffe de 20 % med ulike budskap, men man vil sjelden klare å treffe noen andre – kommuniserer man mot alle andre (de 80 %), derimot, vil også dine topp 20 % få med seg budskapet, helt gratis.
Det ligger stort potensiale i å få light- og non-users til å kjøpe fra deg, og for å lykkes, må du treffe så mange som mulig med budskapet. Fokuser på dekning, og don't go dark!
*Befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for Schibsted 18-28 november 2022, utvalg: 1000.
**Det meste av informasjonen i denne artikkelen er basert på Årsrapport 2023 fra Schibsted Marketing Services. Alle andre kilder er lenket direkte i artikkelen.