Reach 2 0 hovedbilde 2

Reach 2.0: Presis måling av dekning

Reach 2.0 gir deg som annonsør mer nøyaktig innsikt i hvor mange faktiske mennesker du når med din kampanje. Med en kombinasjon av første- og tredjepartsdata tilbyr Reach 2.0 en presis tilnærming til måling av annonsedekning i et fragmentert digitalt økosystem.

Denne artikkelen er skrevet i samarbeid med ChatGPT og er kvalitetssikret av et menneske.

Reach 2.0 er en ny metode for måling av dekning som tar høyde for utfordringene ved bortfallet av informasjonskapsler, og gir deg som annonsør mer nøyaktig innsikt i hvor mange faktiske mennesker du når med din kampanje.

Den såkalte cookiedøden har gjort det betydelig mer utfordrende å estimere rekkevidde på en kampanje. Schibsted har utviklet Reach 2.0 for å fortsatt kunne måle effektiv dekning av annonsekampanjer i en verden hvor tredjeparts informasjonskapsler fases ut.

– Vi bruker fortsatt informasjonskapsler til å estimere rekkevidde, men med utfasingen av tredjeparts informasjonskapsler har det blitt mye mer krevende, sier Geir Sårheim, Ad Targeting Operations Specialist i Schibsted.

Reach 2.0 tar i bruk en innovativ metodikk som kombinerer data fra både innloggede og ikke-innloggede brukere. Schibsted har en betydelig mengde førstepartsdata med en høy andel innloggede brukere - hele 2,5 millioner – som står for 50 % av alle visninger i Norge. Dette gir et solid grunnlag for estimasjon av rekkevidde. I tillegg har Schibsted mange daglig tilbakevendende besøkende på sine nettsteder, noe som ytterligere styrker estimasjonsprosessen.

For å kompensere for en økende mangel på tredjeparts informasjonskapsler, benytter Schibsted seg også av hjelp fra andre kilder.

– I miljøer der disse informasjonskapslene ikke lenger finnes, får vi hjelp av blant annet Norstat og statistiske beregninger. Disse metodene gir pålitelige kalibreringer som hjelper med å oppnå svært nøyaktige estimater, sier Sårheim.

Ved å kombinere førstepartsdata, daglige tilbakevendende besøkende og alternative metoder for estimasjon, gir Reach 2.0 en presis og pålitelig måling av kampanjedekning. Vårt økosystem sikrer at nye visninger går til nye personer, og ikke øker frekvensen. Sårheim understreker betydningen av å kjenne antallet personer som blir eksponert for en annonse:

– Det handler om at du skal være sikker på at du vet hvor mange personer som har blitt eksponert for budskapet ditt - hvor mange faktiske mennesker du har nådd, og at det er disse du faktisk betaler for.

Har du spørsmål om Reach 2.0? Da kan du sende en e-post til adtargeting@schibsted.com.

FINN.no er en del av Schibsted.